Home to www.racegallery.dk
DRCMU Off-Road 2.afd 2006 - Ejstrupholm
Lørdag d. 3 Juni var der lagt op til bondegårdsferie og ræs i vestjyske, helt præcis i udkanten af Ejstrupholm var Off-Road kørerne samlet.
Desværre var tilslutning lidt mindre end første afdeling der blev kørt i Sunds, og igen kunne den arrangerede klub opleve at 4-5 personer meldt fra et par dage før løbet eller slet ikke dukkede, dette er en økonomisk lussing til de folk i klubberne som gør et stort arbejde ud at afvikle et løb og når der kun er ca. 30 deltagere er det overskuddet på et løbet der forsvinder ud i den blå luft.

Banen var helt ny for alle deltagere, og der havde været testdage i "himmelfarts-ferien" hvor flere havde været forbi og teste under forskellige vejrforhold, og især vejrforholdene blev til løbet en udfordring for de fleste deltagere. Hele fredagen hvor der var fri træning småregnede det så banen ikke på noget tidspunkt var tør, selv om vores venner hos DMI havde lovet os sol og 18-20 grader, men deres prognose holdt desværre ikke og samme vejr fortsatte om lørdagen hvor der senere klarede op og solen bryd frem og tørrede banen op, dette gav sine udslag i finalerne mere om det senere.
Banen er anlagt ved Torben Nielsens bopæl, og som de fleste nyere baner havde man valgt at anlægge banen med nålefiltstæpper, banen har en 34 meter lang langside som sluttede af med et næsten 45 graders skråning man skulle op og vende på, men nogen skøn lyd er det ikke når bilernes støddæmpere bliver hamrede i bund og chassiset skal klare resten, men jeg så ikke nogen der ødelagde noget på det sving. Derimod kunne hop og de pløkker som blev brugt til banderne godt finpudses inden næste løb, flere deltagere knuste bærearme m.v. på den konto. Banen er rigtigt highspeed bane med mange sjove detajler og et godt layout.

Stock
Da Truck ikke blev kørt havde klassen besøg af Kurt Kristiansen og Christian Williams som havde valgt at prøve deres 1/18 Associated biler og de små biler rigtige sjove at se på og langsiden kunne de nemt følge med. Men det så derimod ikke så sjovt ud når store og små biler begynder at flette hjul, her taber den lille bil, stol på det.
I kvalen hvor banen var våd var lokalmanden Jørn-Henrik Sørensen klart den hurtigste og som den eneste kom på 11 omgange, endnu en lokal nemlig Martin Hansen som med sin bedste tid på 10 omgange 5.03,03 kom ind på anden pladsen og yngste deltagere Jesper Rasmussen havde fordel af sin firhjulstrunke Schumacher bil på den glatte banen og kørte sin bedste tid på 10 omgange 5.04,78 fandt sig selv på tredje pladsen. Brian Nielsen kunne ikke rigtig finde farten på den glatte banen og blev henvist til fjerde pladsen og kun 2,67 sekunder hurtigere end Kurt med sin 1/18 bil.
I tredje kval runde var regnen stoppet og banen tørrede op og til finalerne havde det stor indflydelse på resultatet. Jørn Henrik som havde godt kørende kunne ikke få bilen til at køre optimalt i finalerne og faldt tilbage i feltet og sluttede på 4.pladsen. Brian Nielsen havde åbenbart et bedre setup til tørvejr og sluttede første finale på anden pladsen, Jesper Rasmussen skulle bruge første finale på at vænne sig til de tørre forhold og sluttede på 4.pladsen i første finale men kørte 2 anden pladser hjem i anden og tredje finalen. Martin Hansen kendte banen rigtigt godt og ingen kom i nærheden af ham i finalerne og gjorde "rent bord" og tog alle 3 sejre.

I mesterskabet fører Martin med 40 point og Brian og Jesper ligger på en delt anden plads med 77 point.

2WD
Det ser ud til at Bo Dissing har overtaget Jan D.´s plads i 2WD og var meget hurtigt i kvalen og som den eneste kørte 13 omgange, Lennard Jensen sluttede kvalen på anden pladsen men havde også været i træningslejre på banen weekenden før. John B3/B4 Madsen havde fået gang i B4´eren i kvalen og skulle holde treer i finalen. Christer Rasmussen som var "regnvejrskongen" i Sunds var gået helt kold i det kedelige vejr, men fik rettet lidt op sit resultat og kørte en fornuftig tid i sidste runde og fik sig kørt ind på 5. plads i kvalen. Christer var åbenbart mere til sol end regn og kørte sig op igennem feltet i finalerne og sluttede på en samlet tredje plads med 2 tredje pladser i finalerne. John B4 kunne desværre ikke fortælle nogen solstråle historie efter finaler, og sluttede som samlet nr. 6. finale, men en godt kørende Lennard tog sig af sejren i anden finale og med Bo Dissing som vinder i første finale ville det være afgørende for det samlet resultat hvem af de to som kunne kåres som vinder, men Bo vidste hvordan den kringle som skæres og kørte sejren hjem i anden finale.

I den samlet stilling fører Bo Dissing med 40 point, Christer Rasmussen på anden pladsen med 77 Point efterfulgt af John Madsen med 73 point og Lennard Jensen med 72 point.

4WD
Til dette løb mødte heldigvis hele feltet op og igen var der nye spændende biler med. Team Hornum havde skaffet sig den nye Yokomo og den ser bestemt spændende og adskiller sig fra de andre nye designs med remtræk og motoren placeret i midten af bilen i stil med transmissiondesignet som anvendes på Schumacher CAT3000 som kom på markedet i år 2000. Per Falck havde taget den nye Jconcept BJ4 med til løbet, desværre ser det ikke ud til at nogen topkører kommer til at køre med den bil i denne sæson på grund af leverancen fra fabrikken har trukket ud.
På den regnvåde banen havde Ulrich Rasmussen fundet det optimale setup og var 7 sekunder hurtigere end Patrick Hornum indtil 3 runde kval. Her var banen næsten tør og de fleste skiftede til gule Schumacher Minipins som er det mest fortrukne dæk på tørre tæppebaner. Patrick havde virkelig fået gang i Yokomo´en og som den eneste i kvalen kom på 14 omgange, men Ulrich vandt kvalen på point i round-by-round systemet.
Lars Alex havde bestemt ikke det bedste udgangspunkt til finalerne da han kunne finde sig selv på femte pladsen. Palle Hornum fulgte efter Patrick sluttede kvalen på tredje pladsen.
I første finale stak Ulrich og Patrick af sted og havde flere dyster om første pladsen, Ulrich kunne ikke holde Patrick bag sig da han døjede med noget overstyrende bil på den nu helt tørre bane. Patrick kørte en sikker sejr hjem og Lars Alex kom også forbi Ulrich som kæmpede de sidste omgang om tredje plads med Palle Hornum som dog ikke kunne klemme sin Yokomo forbi Ulrichs Kyosho.
Anden finale startede som den første, Patrick faldt dog hurtigt fra og Ulrich havde nu et forspring på ca. langside, da knasende lyde kom fra Ulrichs bil under de kraftige opbremsninger der var nødvendigt på banen. Lars Alex kom tættere på Ulrich og med ca. 30 sekunder tilbage kunne Ulrich ikke holde Lars Alex bag sig og støjen fra gearkassen blev værre men bilen holdt hjem, Palle Hornum kørte en tredje plads hjem foran Patrick. Nu stod alt åbent og Patrick, Lars A. og Ulrich kunne vinde 4WD klassen og Ulrich med den fordel at holde på Pole og have en fordel i pointlighed.
Tredje finale startede og Ulrich og Patrick stak af og trak fra resten af feltet, Lars Alex var efter et par omgange kommet tættere på de to forreste, og da Ulrich lavede en kørefejl kom Patrick forbi, et par omgange senere lavede Patrick en kørerfejl på store hop før langsiden (også kaldt hade-hoppet), dette sendte Patrick langt tilbage og var reelt ude af kampen om den samlet sejr. Lars Alex var kommet tættere på Ulrich som valgte ikke at "satse hele butikken" dog uden at Lars A. kom for tæt på, og da de 5 minutter var gået kørte bilerne over målstregen med mindre end 2 meters afstand. Lækkert at se der igen er kommet konkurrence i 4WD klassen, det var næsten lidt for spændende. Patrick sluttede samlet på 3 pladsen foran Palle.

I den samlet stilling er Ulrich og Lars Alex på en samlet første plads med 79 point foran Michael Rasmussen med 74 point.

I alt et god arrangement af debutanterne fra Ejstrupholm, banen skal som nævnt finpudses som den ikke er så "forhandlervenlig" og rigtig lækkert med pitområdet i den nedlagte stald. Selv om navnet Midtjysk RC Arena måske er lige at skyde over målet så i forhold hvordan forholdene i virkeligheden er, så kan det helt sikkert blive et at de bedste RC anlæg hvis klubber arbejder ligeså ihærdigt som de har gjort de sidste par måneder.
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
Powered by Extreme Thumbnail Generator