Home to www.racegallery.dk
Dakar Event København - 13. Januar 2007
Kort før jul blev det bekræftet at journalist Søren Clauding som er kommentator på Eurosports motorsportsudsendelser og bagmanden bag Dakar Event havde gjort lidt af et scoop ved at få Toyotas tidligere Motorsportschef Ove Andersson til at komme til Dakar Event som blev afholdt i udkanten af København, helt præcist i Halvandet.
Dakar Event som navnet antyder har det med Dakar ralliet at gøre og der var broadcast direkte fra ørkensandet i Afrika hvor der blandt andet var direkte interview med Kris Nissen som er motorsportschef for VW som deltager i Dakar med deres Tourag og med Stephan Peterhansel som flere gange vinder af Dakar Ralliet på både motorcykel og i bilkategorien.
Team Glad fra Kalundborg som havde deltaget i Off-Road løb med deres Land Rover, viste en lysbilledeserie og fortalte om deres imponerende oplevelser.
I forhallen var der udstillet flere 4x4 biler sat op til ekstrem Off-Road kørsel og enkelt motorcykler.
Aftenens højdepunkt var Ove Andersson som fortalte historien om Toyotas spæde start i rally sporten i Europa og kunne fortælle at han som aktiv kører i 70´erne havde deltaget i rallies i Danmark også. Da han senere deltog i VM løbene havde han Jean Todt som medkører og han er som bekendt teamchef hos Ferrari formel 1 team.
Ove Andersson fortalte om udviklingen i rally sporten og da flere af konkurrenterne begyndte med firehjulstrukne biler, leverede Toyota fabrikken en helt bil til teamet, en baghjulstrukken TwinCam model og det var ikke lige det Ove Andersson team havde brug og et af de få steder bilen kunne klare sig var i Safari Ralliet, men Japanerne ville ikke tillade at teamet skulle bruge ekstra midler til dette projekt og i øvrigt var Nissan meget stærke i Safari ralliet og Afrika var lig Nissan land.
Men hvis Ove Andersson kunne give en god grund til at de skulle indsætte biler i Safari ralliet havde han et døgn til dette.
Andersson sendte om aftenen en fax til hovedkontoret i Tokyo, hvor han skrev "At hvis Toyota ikke deltog i Safari Ralliet ville det være det samme som at sige at Nissan er en bedre bil end Toyota, Hilsen Ove Andersson" - Næste morgen lå der en fax med beskeden "Hvor stor skal checken være?".
Toyota team kvitteret med en sejr i Safari Ralliet.

Få år senere blev Celica 4WD Turbo en realitet og med en ung Carlos Sainz gik det ofte stærkt og tit for stærkt, men i 1989 blev det til det første af mange VM titler til Toyota Teamet.
1999 var det sidste år at Toyota deltog i VM serien og året efter deltog kun privat teams med Toyotas rallybiler og danske Henrik Lundgaard kørte i 2000 med i Europamesterskabsserien med en Corolla WRC og vandt løbserien foran Citroen teamet, ganske flot foran et fabriksteam som var ved forberede sig på sin indtræden i WRC serien.
Ove Andersson havde kun roser tilovers for Henrik Lundgaard og fortalte at der var flere ligheder i Andersson og Henriks arbejdsvilkår, hvor man skulle vise gode resultater uden de store midler og først derefter blev der åbnet flere døre.
Ove Andersson var også manden som gav Henrik chancen i det spanske WRC løb i 1999 hvor Toyota teamet støttede Henrik med en fuldt fabriksstøttet WRC bil og havde lige betingelser med de faste kørere Sainz og Auriol.

Ove Andersson fortalte om Le-Mans projektet som han også fik ansvaret for og dette projekt havde en stor plads i Andersson motorssportshjerte og fortalte forsamlingen man at bør opleve atmosfæren og stemningen til et Le-Mans løb, intet i motorsporten overgår dette løb. Desværre var det sort uheld der gjorde at sejren aldrig kom i hus for Toyota-teamet og Andersons plan var at det skulle være et tre-års projekt men Toyotas ledelse lukkede projektet ned efter 2 år og nu skulle alle kræfter sættes ind på Formel 1 projektet.

I år 2000 var Toyota ikke aktive i motorsport men brugte alle resurser på at opbygge deres Formel 1 projekt og dette år teste man den første udgave af deres Formel 1 bil som skulle indsættes året efter.
Da Toyotas Formel 1 racer rullede ud på banen i marts 2001 til Australiens Grand Prix første gang måtte Andersson trille en tåre, for der kørte endelig hans "lille barn" af sted. Toyota teamet sluttede på en sjette plads og scorede 1 point i deres første Grand Prix.

Andersson blev spurgt om hans vurdering om Toyota chancer i året verdensmesterskab og han forklarede at teamet arbejder konstant med test og udvikling, men man kender først styrkeforholdet når de røde lamper slukkes til første Grand Prix. Toyotas 2007 Formel 1 racer blev for øvrigt præsenteret dagen før Dakar Event.

Herefter takkede Andersson forsamlingen for deres deltagelse, en rigtigt spændende aften med en rigtigt god fortæller.
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
Powered by Extreme Thumbnail Generator