Home to www.racegallery.dk
Belgium Grand prix 2007
The race report will only be in Danish, but comments for the pictures are in English.
Videos for all 2wd and 4wd A main runs can be found on You Tube.

Videos from A-Mains
2wd4wd
Round 1Round 1
Round 2Round 2
Round 3Round 3


Danish Race Report
Det danske bedrag til løbet var en smule mindre end sidste år, da tilmeldingen meget hurtigt havde været fyldt, og en del fik først plads i sidste øjeblik, løbet skulle afvikles blot en uge efter DRCMU løbet i Aalborg, så lørdag aften i Aalborg blev bilerne pakket ned, og gjort klar til afrejse søndag aften.
Som tidligere kørte de fleste af sted sent søndag aften, med et hurtigt stop ved grænsen og var i Belgien tidlig mandag morgen klar til en uges træning inden løbet.
Der var lavet flere små ændringer på banen, et nyt hop på strækningen før langsiden der ville gøre opløbssvinget endnu sværere at ramme rigtig, bulerne i chikanen var ændret lidt og så var Hill jumpet gjort endnu stejlere.
Desværre var sommeren i Belgien ikke meget bedre en sommeren i Danmark, dagen igennem kom der 5minuters regn ca. hver time så banen aldrig nåde at blive helt tør, derfor var trænings mængden begrænsede for de fleste, hvilket gav tid og lyst til andre aktiviteter.
Da det ikke længere var tilladt at bo i parken før onsdag boede vi på Formel 1 hotel de første dage efter at have kiggede på en skummel campingplads fra midt i 60'erne.
Bob Claes var på banen tidlig på ugen også dog uden den nye Aero A-One, der var tilmeldt rigtig mange englændere 27 styk i 2wd så der ville blive hård kamp om top placeringerne.
Som tidligere skulle der gættes på placeringerne.
Lars Alex skulle selvfølgelig med i A finalen igen men regnede ikke med at gentage top 3 placeringen og sagde nr. 5. Thomas Mikkelsen og Christer Rasmussen mente begge at en 15 plads var mulig og Martin Søndergaard ville have den sidste plads i B som nr. 20. Rene Jespersen håbede på en top placering i C og sagde 24. Ellers var det jævn fordeling der ned af hvor Alexander Breiner og Poul Steen Hansen var tilfreds med ikke at skulle i sidste finale. Poul havde også et mål med at køre fra Alexander, mere om det senere… hehe
Onsdag aften gik turen til Jügenhaus første gang og hvilket gensyn, stedet lignede sig selv og de samme 3 personer passede stedet og udgjorde de eneste gæster så er det godt der kan komme nogle danskere og sætte gang i tingene.

Torsdag eftermiddag holdt vejret tørt og der blev trænet til meget sent på aftenen så en aftalt landskamp, var det i druk eller bordfodbold, blev glemt på jugenhaus.
Der var kommet flere på banen men endnu ikke så mange at det var muligt at få et overblik om styrke forholdet og om vi kørte for langsomt.
Fredag er altid kaos på køretårnet, maks. 14 af gangen og en lang vente kø, men træningen er vigtig fredag da banen ændre sig en del når den bliver kørt ren, fredag aften var rimelig rolig, da alle ville være klar til race lørdag.
Alle danskere der havde fået plads på forhånd blev tildelt start nummer 1 i hvert sit kvalifikations heat, jo jo, det er godt at være dansk, kun Poul som fik en plads fredag aften måtte køre med nr. 2.

Selve løbet er der egentlig ikke så meget at sige om, der var ikke de store problemer ud over Martin der brændte et par regulatorer af under træning og skiftede lidt frem og tilbage, der blev kørt uden de store fejl i tørvejr, vi var blot for langsomme eller var der for mange bedre køre med, for kvalifikations resultaterne levede for mange ikke op til det forventede.
Martin blev skubbede ned på en 28 plads og Christer "bad qualifier" kunne ikke klare mere end Pole Position i D-finalen. Poul Steen måtte også vinke forvel til begge mål da han blev dårligere placeret end Alexander og kom i sidste finale, ja der var faktisk kun 4 der var langsommere.

2wd Kvalifikation.
Lee MartinUKnr. 1
Ellis StaffordUKnr. 2
Wouter WynenBnr. 3
Lars Alex JensenA-finalenr. 6
Thomas MikkelsenB-finalenr. 17
Martin SøndergaardC-finalenr. 28
Christer RasmussenD-finalenr. 31
Rene JespersenD-finalenr. 35
Tommy JensenF-finalenr. 53
Alexander BreinerH-finalenr. 80
Poul Steen HansenI-finalenr. 85

A-finalen blev næsten en walk over for Lee Martin sidste års vinder fra England, da han vandt alle tre finaler, da Joern Neumann ikke kunne få lagt et ordentlig pres på fra starten af og jo er kendt for at lave et par fejl i forsøget, kampen om anden og tredje pladsen blev dog spændende mellem Neumann startende fra plads nr. 2 og Ellis Stafford men en X-Factory X-6 startende 3. Stafford kunne tage den samlede anden plads mens Neumann måtte nøjes med tredje pladsen.
Lars kunne ikke gøre noget fra starten nede i feltet og to 8 pladser, en 6 og sluttede samlede 8.
Bedre gik det for Thomas der i første finale kunne være glad for at der ikke bliver brugt målfoto for så var 3 pladsen nok gået til Bob Claes, computeren viste dog noget andet og Thomas fik 3 pladsen med 2 hundreddele, samt endnu en 3 plads i runde 2 og sluttede af med en 5 plads som var nok til en samlede 13 plads.
Lige som herhjemme startede Martin med to nervøse og dårlige finaler og sluttede sidst i dem, og da alt nu alligevel var tabt, var der nok ikke flere nerver, og han kunne i tredje runde køre en flot 3 plads hjem hvilket sluttede ham på start placeringen som nr. 28 i forhold til hans rimelig korte tid i sporten må det siges at være flot.
Christer. Jeg ville jo helst springe let henover min egen indsats, men der er ikke så meget at sige jeg kom godt fra start i de første to finaler og kunne hurtigt kontrollere løbet og med rolig kørsel sikre mig sejerne, og prøvede i sidste finale at skifte den brushless 7.5T motor ud med 17 turns, som vi bruger herhjemme, og hvis det ikke var fordi koncentrationen manglede, er jeg også sikker på jeg havde vundet den runde, da omgangs tiderne var bedre, men for mange fejl sendte mig ned som nr. 5 i den finale.
Rene havde problemer med de andre deltagere i finalen og fik noget blandere resultater, 10 - 4 og 8.
Tommy kæmpede med om første pladsen, desværre var hans 1 og anden plads ikke nok, da vinderen kørte ca. 3 sekunder hurtigere i sin runde sejer.
Alexander fik sig kørt flot op midt i feltet og sluttede som nr. 75.
Poul Steen skulle ud og vise at det helt klart var en fejl at han var havnet i sidste finale, og vandt da også første og sidste runde til en samlede sejer.

2wd Finale resultater.
Lee MartinUKnr. 1
Ellis StaffordUKnr. 2
Jörn NeumannDnr. 3
Lars Alex JensenA-finalenr. 8
Thomas MikkelsenB-finalenr. 13
Martin SøndergaardC-finalenr. 28
Christer RasmussenD-finalenr. 31
Rene JespersenD-finalenr. 38
Tommy JensenF-finalenr. 52
Alexander BreinerH-finalenr. 75
Poul Steen HansenI-finalenr. 81

Efter en lang dags race fortjener alle en øl eller to, som kan nydes i det det til lejligheden opstillet fest telt, som danner rammen om en kæmpe byfest.
De danske deltagere er kendt for at tage alle oplevelserne med, og være de sidste man ser luske i seng når de morgenfriske er på vej ud at træne.

Søndag
Til dem der overlever lørdag aftens festivitas eller grav øl, alt efter 2wd resultaterne, bliver der serveret rendyrket power med grip roll, skrigende gearkasser og hvad der ellers hører til 4wd race i top klasse.
2wd klassen havde 89 deltagere, mens 4wd må nøjes med 60 og 10 Truck kører.
Fem danskere deltager i 4wd hvor det igen er Lars og Thomas der har de bedste chancer for en top placering, og selvfølgelig Rene der kæmper for at gentage sejren i Racing Truck fra sidste år, sammen med Lasse Søholt.

Lige som 2wd klassen er der utrolig mange hurtige englændere med, der gør kampen om A-finalen utrolig tæt, Lars Alex må også se sig hensat til Pole i B-finalen og Thomas Pole i C-finalen.



4wd Kvalifikation.
Lee MartinUKnr. 1
Jörn NeumannDnr. 2
Grant WilliamsUKnr. 3
Lars Alex JensenB-finalenr. 11
Thomas MikkelsenC-finalenr. 21
Tommy JensenD-finalenr. 38
Konrad BergerF-finalenr. 55
Alexander BreinerF-finalenr. 58

A Finalerne bliver en noget tættere kamp end gårsdagens, det lykkedes Lee Martin at køre første runde hjem tæt fulgt af Ellis Stafford, Simon Reeves og Matthew White.
Anden runde bliver en lidt rodet omgang hvor Lee flere gange bliver ramt bagfra og må kæmpe for at komme op igen, Matthew White som starter 7 udnytter balladen foran og kommer op på første pladsen som han i tæt kamp holder foran Lee og Neumann.
Pludselig kan tre personer vinde løbet Lee, Ellis og Matthew. Der bliver desværre ikke den samme kamp Neumann for ikke lagt pres på fra starten af og Lee Martin kigger sig aldrig tilbage og cruiser i mål 12 sek. foran Neumann og Ellis
Noget overraskende kan Matthew glæde sig over en samlede anden plads med sin 1 og 4 plads mens Jörn Neumann må nøjes med tredje efter kun at have fået en anden og tredje plads.

Lars Alex og Thomas vinder deres finaler uden den store kamp, Lars bliver dog slået i sidste finale af Tony Truman med en Hot Bodies Cyclone D4.
Tommy kan ikke gøre meget i D-finalen og må tage til takke med 6, 7 og 9 plads.
Konrad og Alexander har en intern kamp midt i F-finalen Alexander opnår en anden plads i sidste finaler hvilket dog ikke er nok til at slå Konrad som slutter på 4 pladsen.

4wd Finale resultater.
Lee MartinUKnr. 1
Matthew WhiteUKnr .2
Jörn NeumannDnr. 3
Lars Alex JensenB-finalenr. 11
Thomas MikkelsenC-finalenr. 21
Tommy JensenD-finalenr. 38
Konrad BergerF-finalenr. 54
Alexander BreinerF-finalenr. 55

I truck klasser bliver alt afprøvet da der ikke findes dæk regler for bilerne i EFRA, 2wd dæk og fælge, 4wd dæk på truck fælge, you name it.
Klassen er egentlig for lille til at være spændende og sådan har det været siden den blev taget med der er Björn Billino, Rene og resten, Billino er dog for hurtig for Rene der ikke helt kan følge tempoet, og må se sig hensat til start plads 2 og da Billino vinder de første to finaler foran Rene har det ingen betydning at han kan vinde den sidste, Lasse har problemer med bilen i alle finaler og når kun 6 omgange samlede i finalerne.

Vejret har ikke været optimalt, og resultaterne fulgte samme vej, alligevel har det været en rigtig god tur som blev sluttede af med fællesspisning med saftige bøffer på en Schweizisk restaurant i byen, og de fleste vender sikkert tilbage i 2008 og alle er velkommen husk at være hurtig ved tilmeldingen.
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
Powered by Extreme Thumbnail Generator