Home to www.racegallery.dk
DRCMU 1.afd Odense 03-05-2008
Så blev det endelig Maj måned og DRCMU Off-Road sæson kunne skydes i gang. Det var også første løb hvor det var tilladt at bruge brushless motor i 2WD og Stock klassen, mere om dette senere.
Det var Odense RC Minirace som vært for første afdeling, klubben havde til denne sæson lagt nye tæpper på banen og ændret den tidligere bakke inden opløbssvinget til langsiden til et dobbelt hop som for de fleste kørere krævede lidt tilvænning for at finde den hurtigst vej over og ingen kunne sige sig fri for at ikke at have lavet en kørerfejl over dette hop.
Der var også flere som ville prøve kræfter i både 2WD og 4WD klassen bl.a. Jan Larsen og Christer Rasmussen stillede op i begge klasser, sidst nævnte var til tider lidt stresset i pitten fordi udstyret i bilerne var ustabilt og en motor eller to gik op i røg.
Der var også første gang den nye Associated B44 skulle ud og rulle på de danske baner, endelig kom Associated med en 4WD bil. Det må nok kaldes en mådeholden konservativ holdning af det amerikanske firma at introducere en 4WD off-road bil i 2008, når deres første RC10 2WD så dagens lys i 1984!! Det er Jconcept som har udviklet bilen til Associated og kan næsten kaldes for enæggede tvilling til BJ4´en. Bilen er set på det danske marked til lige under 3000,- kr. og det må siges at være en meget stærk pris i forhold til priserne på konkurrence Touring Cars og andre 4WD modeller, når der medfølger bl.a. Kulfiberbund m.m. i B44´eren. Der skal dog siges at visse dele i Associated udgaven er udført i plastik mod Alu-dele i BJ4, til gengæld medfølger den nyeste udgave slipper clutch i Associateds udgave.
Også den nye Kyosho Lazer SP nåede frem inden første løb og blev kørt af Peter Gøhns, ikke nogen ny bil, men derimod en opgradering af Lazer ZX5 som kom frem i slutningen af 2005. Kyosho nye designer Gil Losi Jr. har været i gang med ændringer på både forreste og bagerste hjul ophæng og drivaksler. Det forventes at en helt ny bil fra Kyosho kommer inden for det næste år, hvis rygterne taler sandt.
I 2WD klassen er det stadigt Associated B4 som er totalt dominerende og ikke en eneste X6, Losi eller Kyosho 2WD´er stillede op.


Træningen
De morgenfriske om fredagen fik glæde af den tørre bane til at få sig kørt ind på banen, midt på eftermiddagen blev der åbnet for sluserne og regnen satte en stopper for brugbar træning og banen blev aldrig rigtigt tør igen om fredagen, flere var dog alligevel ude og prøve banen da regnen stoppede.
Til den frie træning lørdag morgen var vejret diset og tåget så banen var mere fugtigt end om fredagen, men efter er par timers kørsel og da solen begyndte at bryde frem gjorde at banen næsten var tørret op i første runde.

Stock
Klassen er ved at blive en ren ungdomsklasse med Sebastian Sørensen og Jesper Rasmussen som de yngste deltagere, desværre kom der et par afbud i dagene op til løbet så deltagerantallet var ikke overvældende, men Claus og Maria Breiner var friske og stillede op i stedet.
Jesper og Sebastian havde skiftet kul motoren ud med Brushless sæt fra henholdsvis LRP og Novak.

Martin Kristensen kunne noteres for bedste tid i første runde efterfulgt af Sebastian Sørensen og Claus Breiner. Jesper Rasmussen kørte for aggressivt på den halvglatte bane og faldt tilbage i feltet og udgik med en defekt. Martin kørte 14 omgange på 5min 22.14
Anden runde var op ad bakke for Jesper Rasmussen som startede efter Martin, Sebastian og Claus, men her kom hjemmebane fordelen til sin ret og Jesper Rasmussen kørte sig op igennem feltet og kunne noteres for hurtigste tid på 14 omgange og i tiden 5min. 06.40.

I tredje runde skulle pole position placeres imellem Martin og Jesper. Martin kom aldrig til start og Jesper kørte en næsten identisk tid som i anden runde og derved var pole sikret og et point kunne sættes ind på pointtavlen som er indført fra denne sæson i Off-Road regi. Sebastian Sørensen havde fået godt styr på sin nye Tamiya X501 og kørte 12 omgange i tiden 5 min 18,75., som dog ikke var Sebastian bedste tid, den satte han i første runde hvor der var mindre greb i banen !!

Første finale, blev til et drama allerede fra starten hvor Martin Kristensen laver en raket start og går inden om Jesper i første sving og uheldigvis rammer de hinanden og Jespers bil tipper rundt og hele feltet kører forbi Jesper. Dette udnytter Sebastian Sørensen og overtager føringen og med stabil kørsel opbygger han et stort forspring ned til Martin og Jesper som har kørt sig op til Martin. Jesper laver en kørerfejl og må igen kører sig op bag Martin som han kan passere og nu er jagten sat ind på at indhente Sebastian, ingen tvivl om at Jesper er hurtigere og i sidste minut kommer Jesper forbi Sebastian som kører en rigtigt flot anden plads hjem foran Martin Kristensen.

Anden finale bliver knap så spændende, Jesper kører sikkert sejren hjem i anden runde foran Martin Kristensen og Sebastian. Breiners interne kamp bliver vundet af Maria, måske skulle hun stille op i nogle flere løb.

I tredje finale skal andenpladsen placeres imellem Sebastian og Martin, sidstnævnte har det bedste udgangspunkt med en bedre startplacering. Martin har fået lidt mere fart i bilen og hænger godt på Jesper, Sebastian kan ikke helt følge tempoet oppe foran og ruller ind på tredje pladsen.
Jesper laver hattrick og Martin sikre sig andenpladsen

1. Jesper Rasmussen - Kyosho Lazer ZX5
2. Martin Kristensen - Jconcept BJ4
3. Sebastian Sørensen - Tamiya X501
4. Maria Breiner - Kyosho Lazer ZX5
5. Claus Breiner - Kyosho Lazer ZX5

2WD
Christer Rasmussen er altid god til at "presse" folk til at komme til løbene i Odense, som normalt ikke kører Off-Road og Jonas Kærup var igen i år på startlisten og Lars Alex var også at finde, Lars Alex vil dog prøve at komme til så mange løb som muligt i år, selvom det er 1/8 Nitro som er hans foretrukne klasse i sommersæsonen.
Men også "drengene" fra Tinglev har meddelt at de vil være mere aktive i Off-Road i denne sæson og det er jo altid rart med lidt frisk blod i klassen.

Ikke overraskende var Jonas Kærup hurtigst i første runde, hvor Jonas var cirka 4 sekunder hurtigere end Lars Alex. I anden runde svarede Lars igen ved at sætte dagen hurtigste kval tid i 2WD med 16 omgange i tiden 5 min 00,74 foran Jonas som var blot 00,09 sekund efter Lars. Treer i anden runde blev Christer Rasmussen efterfulgt af Lars Kristensen.
I tredje runde svarede Jonas igen og satte næsten en identisk tid som i anden runde og snuppede pole, foran Lars Alex og Christer Rasmussen.




Der var også tæt løb på de efterfølgende pladser hvor John Madsen kunne sætte et 5 tal på bilen og på efterfølgende pladser holder Rene Jespersen og Jan Larsen som sidste mand i finalen Mike Hansen.

Kurt Kristiansen fik den æren af at starte som nr. 1 i B-finalen foran Tommy 200, i øvrigt var Kurt en af de eneste som kørte med Brushless motor i 2WD klassen og spurgte man deltagerne fik man vidt forskellige forklaringer på hvorfor de havde eller ikke havde skiftet til Brushless.

Her er et par af de kommentar vi opsnappede!!
Jonas Kærup: mener at man med en kulmotor har man en bedre føling med reguleringen af gassen.

Christer Rasmussen: jeg har ikke skiftet endnu fordi jeg har allerede begravet den LRP Eraser motor som jeg testede i vinters og har ikke kunne skaffe en Vector Spec 9,5T til løbet.

Kurt Kristiansen: Utrolig nemt at bruge og styre, aldrig mere kulmotor ! (Kurt bruger den nye Vector X11 Spec).

Kurt Kristiansen kunne holde sin føring i B-finalen og måtte se sig besejret af Tommy 200 Jensen som vandt første runde og Peter Stein vandt 2. og 3. Runde og derved vandt B-finalen

Startopstilling til 2WD A-finalen
1. Jonas Kærup
2. Lars Alex
3. Christer Rasmussen
4. Lars Kristensen
5. John Madsen
6. Rene Jespersen
7. Jan Larsen
8. Mike Hansen

A-Finalerne
Første A-finale blev et rent mareridt for sidste års 2WD mester Christer Rasmussen, som måtte inden første finale "flække" en motor sammen af hvad han kunne finde i sine kasser, denne motor valgte dog at give op allerede efter 2 omgange. I front kørte Jonas alene og vandet første finale med et stort forspring ned til Mike Hansen som ved stabil kørsel havde indtaget anden pladsen foran John B3½ Madsen og meget overraskende sluttede Lars Alex som den sidste af de tilbageværende 5 biler på banen.

Anden finale blev mere som forventet, med Jonas igen i front, efterfulgt af Lars Alex og Christer Rasmussen som havde lidt der skulle indhentes fra første finalen. Lars Kristensen sluttede som nr. 4. Mike Hansen kunne helt følge med tempoet oppe foran og sluttede som nr. 6., Jonas vandt, Lars A. 2´er og Christer 3´er.

Jonas havde med sejre i de to første finale sikret sig den samlet første plads, de efterfølgende placeringer skulle fordeles imellem Lars A., Christer, Mike Hansen og John Madsen. Ikke uventet vandt Jonas Kærup 3. Finale og Lars Alex indtog anden plads og derved blev samlet toer. Christer måtter derimod kæmpede noget mere for sin tredje plads med Mike Hansen som havde bidt sig godt fat i bagenden af Christers bil og Rene Jespersen lå lige efter til at tage over hvis der blev lavet kørerfejl af Mike og Christer.

1. Jonas Kærup - B4
2. Lars Alex - B4
3. Christer Rasmussen - B4
4. Mike Hansen - B4
5. Lars Kristensen- B4
6. John Madsen- B4
7. Rene Jespersen- B4
8. Jan Larsen - B4




4WD
Feltet I 4WD klassen var en lille smule større end i 2WD. Som det er set flere gange tidligere sidste år, er det Kim Nielsen og Ulrich Rasmussen som slås i kvalifikationen om Pole Position og dette gjorde sig også gældende i Odense. Ulrich lavede et par kørerfejl i første runde og Kim kørte 16 omgange i tiden 5.14,53 og kunne noteres for den bedste tid foran Jan Larsen som kørte 16 omgange 5min. 14,76 med den første udgave af BJ4´eren.
I anden runde svarede Ulrich igen og satte som den eneste en tid på 17 omgange i tiden 5min. 14.54 og Kim besatte andenpladsen i tiden 16 omgange 5min. 06,42.
Igen i tredje runde kørte Ulrich 17 omgange og Jan Larsen kørte 16 omgange på 5min. 03.53 og Kim Nielsen kunne noteres for tredje pladsen.

Startopstillingen til A-finale

1. Ulrich Rasmussen
2. Kim Nielsen
3. Jan Larsen
4. Konrad Berger
5. Torben Nielsen
6. Christian Williams
7. Michael Gøhns.

Mads Jørgensen kunne starte som nr. 1 i B-finalen, hvor også Hugo Hansen og Allan Thyme var placeret, sidstnævnte kunne slet ikke få tingende til at køre i denne weekend.
Christer Rasmussen havde til denne sæson anskaffet sig en Associated B44 og havde lidt problemer i kvalen og skulle starte som nr. 4 i B-finalen.
Christer bevidste i B-finalerne han nok hørte til i A-finalen og kunne vinde alle tre finaler foran Mads Jørgensen og Hugo Hansen.

Freddy Nielsen vandt C-finalen.

Starten gik til første A-finalen, Ulrich støj af sted med Kim lige efter sig, på det nye dobbelt hop lavede Ulrich en fejl på nedkørslen og Kim kunne overtage føringen. På næste omgang var det Kims tur til at lave en kørerfejl og nu var der igen tæt dyst imellem Kim og Ulrich. Kim satsede og Ulrich kunne igen overtage føringen, Jan Larsen havde et godt tag i tredje pladsen som han holdt til målstregen. Ulrich Rasmussen vandt første A-finale foran Kim Nielsen.

Ulrich og Kim startede igen flot, men allerede på anden omgang lavede Kim kørerfejl og satte meget tid til. Ulrich overtog føringen og kørte sikkert i mål, Jan Larsen udgik på tredje omgang og derved var Konrad Berger på en overraskende andenplads i anden runde som han kørte sikkert hjem foran Kim Nielsen.

Ulrich Rasmussen havde inden tredje finale vundet løbet, derimod var Kim Nielsen, Jan Larsen og Konrad Berger klar til kamp om anden og tredje pladsen. Konrad og Christian Williams fik flettet lidt hjul undervejs og derved var Konrad ude af kampen om anden og tredje pladsen. Kim Nielsen kørte andenpladsen foran Jan Larsen.

Stilligen efter 3 A-finaler.

1. Ulrich Rasmussen - Kyosho Lazer ZX5
2. Kim Nielsen -Losi XX4-WE
3. Jan Larsen - Jconcept BJ4
4. Konrad Berger - Jconcept BJ4
5. Torben Nielsen - Kyosho Lazer ZX5
6. Christian Williams - Jconcept BJ4
7. Michael Gøhns - Losi XXX4

Odense klubber takker alle dem som var med at gore 1. Afd. af DRCMU off-road mesterskab til et godt, sjovt og spændende løb.
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
Powered by Extreme Thumbnail Generator