Home to www.racegallery.dk
DRCMU 2.afd. VRCR - Viborg 18/6 2011
En pause på cirka en måned på grund af afholdelse af Nordisk Mesterskab i Odense kunne DRCMUs off-road sæson komme i gang igen og denne gang skulle der køres på en ny bane og VRCR i Viborg som arrangør.

Banen var mærket fint af med rør og i en dimision som gjorde det næsten umuligt at kører over dem og mange sving var der brugt cementcurbs som man hurtigt fandt ud af at skulle kører udenom i stedet for henover, ellers væltede bilen meget nemt.

Der var flere gode hop sektioner især den efter den lille langside foran kørertårnet var godt udført, tilgengæld var tablehoppene ikke i samme standard. Men alt i alt en fin bane som VRCR har fået bygget.

Torben Nielsen stod for afviklingen af løbet og gik det stille og roligt uden megen dramatik, dog kunne faste påsætter pladser og gule veste have været at foretrække i stedet for tilfældige placeringer som kostede placeringer for nogle A-finalister i 2WD.

Vejret lagde ellers flot ud med sol og få skyer på himlen, men deltagere som havde turen om morgenen sydfra kunne berette at de havde kørt i regn næsten hele vejen og regn kom også i løbet af dagen, dog aldrig i store mængder men nok til at snakket meget om dæk i pitten - hvornår var det schumacher dæk eller hvilket compound i ballistic - og det gav travlhed hos RGP shoppen da regnen satte ind for alvor hvor ballistic dæk blev en eftertragtet varer.

Stock
Igen nogle nye ansigter stillede til start og lokale Victor Christensen så allerede i træningen ud til at være godt kørende på trods af det var hans første løb i Stock i off-road regi, også Lasse Yde fra Odense har fået godt styr på hans B4 og kunne presse flere af de mere erfarne i klasse og kvalificerede sig til A-finalen.
Også Frederik Hougaard havde fundet vej til Off-Road, det krævede lidt tilvænning for den unge Hougaard at der var forhindringer på banen og bilen kunne skride ud - men han klarede det fint og kvalificerede sig til A-finalen.

I finalerne viste Victor at træningen på hjemmebanen skulle bære frugt og kørte stille og roligt (flot af den unge knægt, det kunne mange jævnaldrende og ældre i samme klasse lærer meget af) og slog til da chance bød og smutte forbi Daniel Andersen. Daniel fik det svært ved at holde Victor bag i de sidste 2 finale runder da regnen for alvor satte ind og firhjulstræk er klar fordel i forhold til 2WD.
Jeg stod ved siden af Victors far (Søren) da første finale blev kørt og jeg tror han havde hurtigere hjerteslag end knægten :-) Jeg er helt sikker på at Victor bliver en knægt vi kommer til at se mere til.

Samlet resultat i Stock
1 Victor Christensen - Schumacher SX2
2 Daniel Andersen - Associated B4
3 Jesper M Sørensen - Ansmann 4WD
4 Jesper Bo Nielsen - Losi XXX4
5 Frederik Hovgaard - Associated B4.1
6 Lasse yde - Associated B4.1
7 Tom Vinge - N/A
8 Tommy Udesen - N/A

Kristian K Lauridsen vandt B-finalen

Pernille Nielsen vandt C-finalen


2WD
24 deltagere i 2WD og en utrolig tæt kvalifikation hvor intet var givet på forhånd. Jonas Kærup kom ikke med hans sædvanlige Associated B4.1 med derimod med en preproduction udgave af ombygningskit C4.1 Centro til B4.1 fra det engelske firma CML som importere bl.a Associated. Kittet indeholder karosseri, nyt gearkassehus, chassis og bagtårn og andre mindre dele og med disse dele kan en B4.1 bygges om til midmotor udgave med saddlepack layout og med smalt alu chassis i stil med Losi 22. Jonas nåede ikke at kører en runde inden kvalifikationen udover at stille slipperen og med et katastroferesultat til DRCMU løbet i Odense startede Jonas 2WD klassens andet heat og måtte kører sig op og lærer bilen at kende samtidigt og tage sig til takke med en beskeden 13.plads i første runde og 10.plads i anden runde, i mellemtiden var der tæt kamp i toppen imellem Nicolai Sørensen, Mads Emil Bisgaard, Christer Rasmussen og Lasse Nielsen som dystede om pole.
I tredje runde kørte Jonas den hurtigste tid i runden og kunne lige presse sig ind i A-finalen og derved kunne Lars Alex finde sig selv i B-finalen som var besat af gode navne som Kim Nielsen, Lennard Jensen og Torben Højfeldt og Jesper Rasmussen som gjorde sit til at hårdt presse på og sluttede på anden pladsen efter Lars A. som vandt finalen - det kan ikke varer længe før Jesper banker på døren til A-finalen.

Jonas Kærup har skrevet denne beretning om A-finalen i 2WD
Finalerne lignede en walk-over for Nicolai, han var hurtigst på omgangen og over 5 minutter og havde virkelig vænnet sig meget hurtigt til den nye bil. Kun Lasse lignede en trussel, men han havde ingen erfaring med banen, og det betyder meget i
det her game..

Top 8 i 2wd
Nicolai Sørensen Losi 22
Lasse Nielsen Losi 22
Christer Rasmussen AE B4.1
Mads Emil Bisgaard AE B4.1
Thomas Mikkelsen Losi 22
Bo Dissing Losi 22
Rene Jespersen AE B4.1
Jonas Kærup AE/CML C4.1

1. Finale blev en kamp mellem Nicolai og Lasse, men Nicolai lå i front det meste af finalen. En lille fejl på de første omgange kostede føringen til Mads Emil som kørte som en besat med sin AE B4.1 .. Han satte den dog selv af, og så førte Lasse med sin Losi 22.. På vej ned i hårnålesvinget gik Nicolai indenom, og selvom Lasse blev skubbet lidt til siden, blev det vist betegnet som en "racing incident" og ingens skyld. Flot sejr til Nicolai, foran Lasse og Rene Jespersen på tredje pladsen helt
nede fra 7.pladsen. Jeg selv kørte vist lidt over evne, og havde flere fejl og sammenstød undervejs. Var ellers helt op og snuse til 3.pladsen, men blev for ivrig og satte den af. En 5.plads rakte det til..
I regn bliver udstyr og træning på en bane, ofte nulstillet, og kørerens evne samt dækvalg bliver afgørende for resultatet.. Det er nu ikke altid sandt, men en god balance i bilen og friske Ballistic Pink minipin er en god start. Dækkene er som regel bedst de første 3 minutter, og derfor ser man tit erfarne kørere "spare" dækkene i opvarmningen til finalen..

2. Finale og regnen kom . Det var alt jeg ønskede mig, og som tak for dette, kørte jeg mit måske livs bedste heat. Fra en start placering som nummer 8 i glat føre, er der meget der kan gå galt og jeg var da også af banen en enkelt gang. Oppe foran lagde Lasse godt pres på Nicolai, mens jeg sneg mig igennem feltet som en vis Søren Jeppesen plejer at gøre det.. På sidste omgang fanger jeg Nicolai på ned mod hårnålen og går indenom. Tilfredsstillelsen ved at vinde så sent i et heat er enorm, og er en af grundende til at jeg stadig finder RC ufatteligt fascinerende. Lidt synd
for Nicolai, som bestemt har sin første sejr til gode, men han havde alle muligheder for at vinde med en fri bane i 5 minutter..

3. Finale. Regnen tog til og banen blev ikke mindre glat. Det gør det ikke nemmere at overhale, men flere tricks kan gøre det nemmere at køre bilen. Mange skruer ned for timingen på speedoen og gearer istedet op. (større pinion). Det giver et mere lineært/jævnt træk og gør bilen mere kontrollabel. Man kan også løsne slipperkoblingen en smule. Dækkene er dog det vigtigste, og det bedste er desværre et nyt sæt til 85kr på baghjulene. Fordæk til en 2wd kan køre i årevis og man
mangler aldrig styring i regnen. En midtmotor bil burde være sværere at køre i regn, men jeg synes faktisk den er en del nemmere…
Jeg monterede nye dæk til sidste finale, og det gav pote. Nicolai tog starten fra Lasse, men Lasse havde også nye Ballistic dæk på, og lagde et hårdt pres.. Efter 3.min satte Nicolai bilen af, og både Lasse og jeg gik forbi.. Det blev skæbnesvangert for Nicolai, som ellers lå til at vinde samlet. Han havde en 1. og 2. plads og det eneste der kunne forhindre en sejr, var hvis jeg kom forbi Lasse.. Det
tog lidt tid at komme op til Lasse, men en lille sniger indenom sikrede føringen. Lasse lagde dog et stort pres på det sidste minut, men endte vist med en fejl og så lykkedes det mig at vinde det første løb med min nye bil.

Samlet resultat
1 Jonas Kærup
2 Nicolai Sørensen
3 Lasse Nielsen
4 Mads Emil Bisgaard
5 Rene Jespersen
6 Thomas Mikkelsen
7 Christer Rasmussen
8 Bo Dissing

Lars Alex Jensen vandt B-finalen

Mike Hansen vandt C-finalen

4WD
Her var deltagerantal ikke så prangende med kun 9 deltagere, ikke overraskende er Kim Nielsen hurtigst og tog pole og med afbud fra Jan Larsen stod kampen om anden pladsen imellem Torben Højfeldt, Michael Skals og Ulrich Rasmussen. Og da Kim havde problemer med bilen i tredje runde vandt Ulrich runden og kunne starte 2´er foran Michael Skals og Torben Nielsen.

Første finale startede med dramatik, Kim havde ikke helt fundet problemet med hans bil og kom ikke til start i første finale og det blev en tæt dyst imellem Michael, Torben og Ulrich og kort efter starten satte regnen ind og alle var på Schumacher Minipins så der kæmpet med bilerne fremad uden for meget hjulspin. Ulrich kørte hans nye CAT SX3 til sejr foran Torben Nielsen som havde kæmpet bravt og Michael sluttede på tredje pladsen. Til anden finale var regnen konstant og alle var skiftet til Ballistic og Kim havde fået bilen klar igen og det var uden problemer at Kim kunne vinde anden finale foran Ulrich og Michael som igen havde en intens dyst. Intet var afgjort, men hvis Kim kunne komme igennem uden problemer var han sikker på sejren og kørte for Kim og imens var dysten om anden pladsen endnu mere intens end i anden finale og Ulrich lavede en fejl og det lukkede op for Torben som kørte rigtig hurtigt i regnen og Ulrich kæmpede med Michael som bankede på bagved sig og Torben der skulle hentes. Torben lavede en fejl og Ulrich var tilbage på anden pladsen og med Michael pustende i nakken og med en oversatsning i slutfasen fra Michaels side gjorde at Ulrich kunne køre alene over målstregen.

Samlet resultat
1 Kim Nielsen - Tamiya X511
2 Ulrich Rasmussen - Schumacher SX3
3 Mikael Skals - Tamiya
4 Torben Nielsen - Durango DX410
5 Kurt Kristiansen - Associated B44.1
6 Freddy Nielsen - Tamiya X511
7 Sebastian Sørensen - Tamiya
8 Jesper Jacobsen - Associated B44.1
9 Hugo Hansen - Yokomo
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
Powered by Extreme Thumbnail Generator