Home to www.racegallery.dk
1/10 EP European Championship 2WD - Fehring, Austria
Dette års EM for 1/10 Off-Road blev afholdt i Fehring, Østrig. Klubben afholder i år både EM for 1/10 og 1/8 Off-Road så de har et travlt program foran sig.

Banen var ret stor for en 1/10 bane og den havde også en bro på så kørslen krydsede, når man kørte under broen kom man ud på et stykke med fliser hvor man skulle først rundt i en hårnål og derefter et 90 graders sving. De var hårdt ved dækkende især fordækkene på 2WD led hårdt og det svært at få styring nok på fliserne.

Det var nogle rigtigt fine forhold klubben havde, kørertårn bygget i cement elementer, med blanke fliser gulvet, pit bygning i solidt træværk og de ekstra telte der var sat op til lejligheden var også meget solide.

Udover dette var der et gigant tabel hop, men det som voldte de største problemer fra et triple hop som lå i et sving, det var rigtigt svært at bedømme hvor bilen skulle placeres og om kom for tæt på banden for så søgte bilen ned i græsset i stedet for. Klubben monteret nogle firkanter på banden med nogen gummiflapper på, det gjorde nu blev bilen sendt i alle mulige retninger i stedet for og chancen for knækkede dele var større.

Mandag var der fri træning, vi arbejdede en del på vores nye Schumacher Cougar SVR, det set up som vi havde fået fra en test på banen var ikke optimalt og der blev arbejdet i mange forskellige retninger blandt os Schumacher kørere. Efter anden tur valgte jeg at prøve det chassis som Tom Cockerill brugte, det var et kulfibre chassis som gav mere flex og forlængede bilen med 6mm i forhold til standard alu-chassis.
Vi var ikke de eneste som prøvede andre chassiser, Durango kørte med et længere chassis og det samme gjorde Lee Martin på sin Tamiya.
Jeg kom frem til at chassis´et var en forbedring og Jesper prøvede standard "dogbones" i stedet for CVD aksler og det hjalp rigtigt meget på banen som allerede var kørt godt op og vi turde slet ikke tænke på hvordan banen vil se ud når 4WD er kørt 6 dage senere.
Jesper skiftede også chassis til samme type som jeg brugte og vi syntes nu var vi ikke så langt fra et set up hvor bilen var til at køre. Schumachers Phil Booth kom forbi og gav os "ordre" på at sætte bilen op som deres kører fra Irland, Derek McCloskey brugte, det var radikal anderledes end det vi kørte med, der kun 2 runder tilbage af træningen så vi havde temmelig travlt men vi fik lavet de fleste ændringer inden jeg skulle på banen i heat 5 og jeg var første som var ude og prøvet det, bilen var utrolig nemt at kører og havde bedre greb og hvis den smed bagenden var den nem at fange igen, til sidste runde fik de sidste ting fikset, syntes dog ikke det var den store forskel fra før.
Efter træningen var der officiel åbningsceremoni af EM, hvor alle lande kom ind på banen til march musik og derefter et minuts nationalsang til hvert land, Danmark var det første land som skulle på. Da ceremonien var overstået væltede regnen ned og lyn og torden buldrede over os. Imens gik klubbens folk i gang med at klargøre banen, især en person var meget ihærdig han havde smidt sko og strømper og stod med bare fødder i mudderet og rettede banen af med en rive og en skraber.

Tirsdag morgen kom vi til banen tidligt, var lidt spændt på hvordan banen så ud, Walther som stod for banen var i fuld gang med en vejtrommel og rettede banen af. Banen var som ny og så rigtigt fin ud, det eneste som manglende var det mørke spor der var begyndt at komme i går. Vi startede med 2 runder kontrolleret træning og derefter 3 runder kval. Efter den kontrolleret træning var Jesper nr. 49 og jeg var 62, men det var kun målt på 2 bedste sammenhængende omgange. Jesper startede godt ud i første kval runde med en 33.plads, mens de 2 øvrige runder var ikke ret gode den ene lavede han mange fejl og i tredje runde tabte han et forhjul, så vi satte vores lid til at det ville gå bedre om onsdagen hvor der var 2 runder kval mere og med 2 tællende ud af 5 var det ikke umuligt at lave en bedre placering. Jeg lavede en 55 og 58 placering, som det bedste jeg kunne opnå. Banen holdte meget bedre nu hvor den havde fået noget vand og hullerne var slet ikke så voldsomme som vi så dagen før.
Igen tirsdag aften var der regnvejr men nu var vi mere fortrøstningsfulde når vi har set hvad det gør ved banen.

Onsdag startede vi med en fri træning for at få banen i fingrene igen og kørt banen ren igen og efter hvert heat fejede påsætterne banen i det område de stod i, så banen var hurtigt klar igen. Jesper fik lavet en 53.plads i sidste runde og det rakte til en placering som nr. 62 totalt, speeden var der til mere men heldet var ikke med. Jeg var 75 totalt, havde ikke forventet bedre så fint med mig.
I toppen var det Lee Martin og den store overraskelse svenske David Ronnefalk. Ronnefalk havde en straf hængende over sig og fik frataget sin bedste placering i kval´en fordi han kom for sent ud som påsætter i den kontrolleret træning, Ronnefalk formåede alligevel at kører så stabilt at han startede 2´er i A-finalen.
Jesper var fra starten i G-finalen i kamp om første pladsen, men blev ramt af en anden bil og blev sendt længere ned i feltet, dommeren snork sov selvom det var kampen første pladsen, Jesper kæmpede videre og overhalede en efter en men afstanden til den førende bil var for stor som lige nåede ud på en ekstra omgang og Jesper sluttede som nr. 2.
Jeg sluttede på 5 pladsen i H-finalen lige foran Derek McCloskey som havde hjulpet os med set up: vi takker for hjælpen.

I A-finalen var det Lee Martin og David Ronnefalk som kæmpede om topplaceringen, Lee vandt første runde og Ronnefalk den anden, så tredje og sidste finale var afgørende for den samlet placering, Ronnefalk havde ikke noget brugbart fra første runde og Lee Martin havde en tredje plads fra anden runde. Lee Martin trak det længste strå og vandt tredje runde og Ronnefalk sluttede som nr. 2.

Top 3

Lee Martin - Tamiya
David Ronnefalk - Kyosho
Jörn Neumann - Durango

Alle resultater kan ses her
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
Powered by Extreme Thumbnail Generator