Home to www.racegallery.dk
DRCMU Afslutningsløb - Odense 13-14/9 2008
Off-Road sæsonens sidste løb blev afholdt af Odense RC Minirace, klubben havde skabt de perfekte rammer for afslutningen af en sæson som havde været spændende og intens i alle klasser og sidst men ikke mindst var også godt hjulpet af godt sensommervejr, faktisk er det helt utroligt at der ikke har været regn til nogle løb i år, selvom det var været en regnfuld sommer.

Fredag kom de fleste af deltagerne og deltog i den frie træning som fortsatte indtil lørdag middag hvor første heat blev skudt i gang og man havde valgt at give deltagerne fuld valuta og afviklede fem runder kvalifikation lørdag eftermiddag.

Stock
Martin Kristensen havde hele sæsonen kæmpet med Jesper Rasmussen og det fortsatte i første runde kvalifikationen, men Martin måtte se slået af Jesper som var på hjemmebanen. Jesper var kun 0,18 sek. fra at kører 15 omgange i første runde og debutanten Sævar Skovsted overraskende alle med at kører tredje hurtigste tid. Sebastian Sørensen kunne slet ikke finde melodien i første runde og kunne ikke følge tempoet oppe foran.
I anden runde satte Jesper en fantom tid med 15 omgange 16,80 sek. mod Martins 14 omgange 8,95 sek. og Jesper var godt på vej mod pole position, igen var Sævar godt med og sluttede 10 sekunder efter Martin. Søren M. Larsen sluttede på fjerde pladsen.
I tredje runde begyndte Martin at vise tænder og føringen skiftede flere gange igennem heatet imellem Martin og Jesper, Jesper holdt hovedet koldt i afslutning og vandt tredje runde i en ny 15 omgange 15,84 og Martin lå lige under vingen på Jespers bil med tiden 15 omgange 16,51. Igen sluttede Sævar Skovsted på tredje pladsen på 14 omgange 15,45 sek. efterfulgt Sebastian Sørensen som kørte 14 omgange 19,56 sek..
I fjerde runde satte Martin den hurtigste tid i Stock klassen med 15 omgange 14,84 og Jesper blev henvist til andenpladsen og Sævar forbedrede hans tid til 14 omgange 9,72 sek. og igen kom Sebastian ind på fjerde pladsen.
I femte og sidste runde var der ingen store overraskelser og sluttede som følgende Jesper, Martin og Sævar.

Kvalifikationsresultat - Stock

1. Jesper Rasmussen
2. Martin Kristensen
3. Sævar Skovsted
4. Sebastian Sørensen
5. Søren M. Larsen
6. Monique Williams
7. Claus Breiner

2WD
Jonas Kærup viste i første runde kvalifikationsrunde hvem der er hurtigst i 2WD klassen og kørte tiden 17 omgange 5,35 sek. og Lars Alex sluttede toer i tiden 17 omgange 10,53 sek. efterfulgt af Christer Rasmussen.
Jonas fortsatte i anden runde med at sætte absolut bedste tid og var igen efterfulgt af Lars Alex og Christer. I tredje runde havde Christer fået godt gang i sin B4 og kørte 17 omgange 9.19 sek., men igen satte Jonas trumf på og kørte 17 omgange 7,17 sek. og Lars Alex sluttede som treer.
Jonas havde sikret sig pole, men det holdte ham ikke tilbage og vandt fjerderunde efterfulgt af Christer og Martin Søndergaard.
I femte runde besatte Jonas igen første pladsen og Lars Alex sikrede sig anden pladsen og med Rene Jespersen på tredje pladsen.

Lars Alex gjorde det næsten umulige i første og femte kvalifikationsrunde ved at sætte nøjagtigt den samme tid i de runder, Lars kørte 17 omgange 10.53 sek. i disse to runder.

Kvalifikationsresultat - 2WD
1. Jonas Kærup
2. Lars Alex
3. Christer Rasmussen
4. Martin Søndergaard
5. Thomas Mikkelsen
6. Rene Jespersen
7. Lars Kristensen
8. Kim Nielsen

4WD
Mesterskabs førende Kim Nielsen startede første kvalifikationsrunde med hurtigste tid i tiden 17 omg. 16,65 og blev efterfulgt af Ulrich Rasmussen og Torben Nielsen, men faktisk var det Jan Larsen som kørte anden hurtigste tid, men en transpondersvigt satte ham længere ned i rækkerne.
Ulrich Rasmussen var vendt tilbage til sin Kyosho og kunne sætte hurtigste tid i anden runde i tiden 17 omg. 10,58 og Jan Larsen sluttede toer med 17 omg. 13,31 og Kim Nielsen sluttede som treer.
I tredje runde var det igen Kim Nielsen som satte hurtigste tid og Jan Larsen sluttede som nr. 2 og Ulrich Rasmussen som nr. 3, Torben Nielsen sluttede som nr. 4 og var bedst af resten og kunne ikke helt følge trioens tempo.
I fjerde runde satte Ulrich igen hurtigste tid i tiden 17 omg. 10,08 og Kim måtte udgå efter 9 omgange med en defekt, det rykkede Jan Larsen op på anden pladsen og han kørte tiden 17 omgange 17,87 og Torben Nielsen kørte hans bedste tid i 16 omg. 9,88.
I femte runde skulle Pole position placeres imellem Kim og Ulrich og Kim startede godt ud og havde godt tag i føringen og Ulrich hængte godt på, men i sidste minut lavede Kim to kørerfejl og det er bare ikke plads til når der så tæt konkurrence som der er blevet i 4WD klassen i år og Ulrich overtog føringen og sikrede sig Pole, Kim sluttede som toer og Jan Larsen som nr. 3 og Torben Nielsen nr. 4. Overraskende var det at Freddy Nielsen kørte sig i A-finalen på syvende pladsen.



Kvalifikationsresultat - 4WD
1. Ulrich Rasmussen
2. Kim Nielsen
3. Jan Larsen
4. Torben Nielsen
5. Konrad Berger
6. Christian Williams
7. Freddy Nielsen
8. Allan Thyme

Efter sidste kvalifikationsheat var afviklet blev der afviklet et Vintage race (løb for ældre biler) og Per Eriksen havde taget turen til Odense og stillede op med en Traxxas TRX-1.

Startliste til Vintagerace.

Peter Stein - RC10 TeamCar med alu-bund
Jesper Rasmussen -Tamiya Frog
Niels Laursen - Schumacher ProCat
Ulrich Rasmussen - Schumacher Cat XLS
John B. Madsen - Grasshopper m. 12 turns motor
Per Eriksen - Traxxas TRX-1

Løbet blev afviklet efter den gamle finale start med alle biler på samme startlinie og så er der bare afsted og så håbe på at komme sikkert ned I første sving. Og en sikker start blev det ikke, Niels Laursens Procat gik helt på tværs i starten og ramte Ulrichs bil, imens kørte Peter Stein og Jesper Rasmussen sikkert af sted.
Man kunne konstatere at dæk fra start 90´erne ikke helt er på højde med dæk som anvendes i dag, Ulrich måtte kæmpe noget med bilen for at holde den på banen og wn fantatisk hul lyd kom fra dækkene som ikke havde skumindlæg i. Peter Stein havde lagt sig komfortabelt i front og selvom Ulrich kæmpede det bedste han kunne var det ikke nok til at komme op til Peter.

Efter dette fantatiske heat havde klubbens køkkenpersonale med Ann i spidsen gjort klar til en lækker grill aften med en menu bestående af pølser, kylling, oksesteg, flødekartofler og salatbuffet.
Selvom man er konkurrenter er det jo rart at se man kan mødes og hygge sig på tværs af klubber og teams til et socialt arrangement som dette og det var vist ikke mange der gik sultne i seng.

Søndag startede med fri træning og en runde finaletræning for alle finaler og mange kørte kun finaletræningen til at klargøre sig til finalerne fordi banen havde været fugtigt af dug hele morgenen og da Stock kørerne satte deres biler på banen var der stadig fugtigt flere steder.
Om det havde været fugtigt andre steder i Odense i løbet af natten vides ikke, men Jonas Kærup var nemlig ikke i stand til at deltage i søndagens finaler og hans pole position plads stod tom igennem alle finalerne.
Og Peter Stein måtte melde afbud til søndagens finaler fordi der var opstået sygdom på hjemmefronten og han måtte hjem og tage sig af ungerne.
Med disse afbud kaldte man alle 2WD kørerne sammen og besluttede at droppede B-finalen og lod de 2 tilbageværende deltagere rykke op i A-finalen.

Stock finaler
Med Pole position og en sejr i finaletræningen var selvtilliden i top hos Jesper inden starten på første A-finale. Og da starten blev skudt i gang var det også Jesper der kom bedst af sted med Martin lige efter sig og Jesper og Martin fik hurtigt udbygget et pænt forspring til de øvrige, men på fjerde omgang rullede Jespers bil i sving 1 og Martin kunne overtage føringen og nu var Jesper i den jagende position og var i gang med at indhente det tabte og om det var i iver efter at indhente Martin eller om Jesper dæk var for gode vides ikke, men Jespers bil rullede igen på vej ud på langsiden og Martin og første pladsen var uden for rækkevidde for Jespers vedkommende og Martin kunne velfortjent kører sejren hjem i første runde med Jesper på andenpladsen og Sævar Skovsted og Sebastian Sørensen på de efterfølgende pladser.
Anden finale startede ligeså spændende som den første, Martin pressede alt hvad han kunne for at komme forbi Jesper, men på det store table-hop ramte de hinanden og en camberlink hoppede af på Martins bil, og med deres sammenstød havde Sævar overtaget føringen, men han kunne ikke holde Jesper bag sig og måtte overgive første pladsen til Jesper og Sævar sluttede på andenpladsen efterfulgt af Sebastian Sørensen. Monqiue kørte rigtigt flot i denne finale sluttede som nr. 6 og kunne holde Claus Breiner bag sig og nåede at kører 11 omgange.
Til sidste finale var der fuld koncentration fra Martin og Jesper, de ville begge to meget gerne vinde løbet og med en sejr til dem hver i de to foregående finaler var kampen helt åbent. Og da starten gik til den afgørende finale strøg deres biler af sted og de fulgte hinanden som perler på en snor og et par gange skiftede de placering og i løbets sidste minutter kom Martin forbi Jesper og i sving 1 og 2 var der tæt kamp og føringen skiftede ejermand sving efter sving, Martin prøvede at komme indenom Jesper inden sving 3 og ramte baghjulet på Jespers bil og Martins bil kom ud af kurs og kom over banden og mistede kostbar tid og Jesper kunne få lidt luft ned til Martin men ikke længe da Martin satsede hele butikken og pressede hans alt hvad han kunne og da de kørte målstregen var der 0,6 sek. imellem de unge kørere. Sævar sluttede som nr. 3 og Sebastian som nr. 4 i denne meget spændende finale.


Samlet løbsresultat Stock
1. Jesper Rasmussen - Kyosho ZX5
2. Martin Kristensen - BJ4
3. Sævar Kristensen - B4
4. Sebastian Sørensen - Tamiya
5. Søren M. Larsen - B4
6. Claus Breiner - Kyosho ZX5
7. Monquie Williams - BJ4

2WD finaler
I anden finale havde Lars Alex mere fart i bilen og holder føringen fra start til mål og Christer har problemer med at tilpasse hastigheden på dobbelt hoppet og sætter en placering til på den konto og Thomas Mikkelsen overtager andenpladsen.
Med Jonas´ fravær i finalerne var det Lars Alex og Christer favoritter til at vinde finalen og i første finale kunne man se en af de bedste præstationer fra Christers side jeg har oplevet længe. Lars Alex ligger sig i front fra start og Christer får alt andet end en god start på finalen og er på et tidspunkt nr. 4, men formår at kæmpe sig op og for at sidst i finalen at lægge helt op bag ved Lars Alex og da han kan heller ikke holde den særdeles velkørende Christer bag må han overgive første pladsen til Christer. Lars Alex slutter på andenpladsen efterfulgt af Thomas Mikkelsen og Martin Søndergaard.
Tredje finale bliver igen en "walk-over" for Lars Alex hvor Christer igen må tage sig til takke med en anden plads og denne gang efterfulgt af Martin Søndergaard og Thomas Mikkelsen

Samlet løbsresultat 2WD
1. Lars Alex - B4
2. Christer Rasmussen - B4
3. Thomas Mikkelsen - B4
4. Martin Søndergaard - B4
5. Rene Jespersen - B4
6. Lars Kristensen - B4
7. Kim Nielsen - Losi XXX
8. John Madsen - B4
9. Kim Falck - B4
10. Jonas Kærup - B4





















4WD finalerne
Kvalifikationen var et tydeligt bevis på at finalerne ville blive særdeles spændende og at kørerfejl ville blive straffet prompte. Ulrich Rasmussen startede jo som bekendt i Pole Position og kom godt af sted i starten med Kim og Jan lige efter sig, på anden omgang missede Ulrich dobbelt hoppet og Kim kunne overtage føringen og Jan Larsen rykkede op på anden pladsen og Ulrich blev henvist til tredje pladsen, denne placering holdt til målstregen, hvor Torben Nielsen blev nr. 4 og Allan Thyme kørte sig fra start placering nr. 8 til femte pladsen.
I anden finale kom trekløveret igen godt fra start med Ulrich i front efterfulgt af Kim og Jan, igen måtte Ulrich afgive føringen til Kim og efter et par omgange kunne Jan også overhale Ulrich, som efter finalen klagede over hans Kyosho var meget vanskelig at få over hoppene og det var også tydeligt at der noget galt når bilen landede. Christian Williams fik kørt sig op fjerde pladsen efterfulgt af Torben Nielsen.
I tredje finale skulle løbets anden/tredje plads fordeles og resultatet kunne også få indflydelse på det samlet mesterskabsresultat imellem Jan Larsen og Ulrich Rasmussen. Kim Nielsen fik et katastrofal første omgang og det gav frit spil til Jan og Ulrich med Ulrich i føringen, denne holdt dog ikke længe da Ulrichs Kyosho rullede rundt på vej ud på langsiden og derved var Jan ny mand i front og Jan holdte denne placering til mål og Ulrich sluttede på anden pladsen efterfulgt af Kim Nielsen og Torben Nielsen.

Samlet løbsresultat 4WD
1. Kim Nielsen - Losi XX4WE
2. Jan Larsen - BJ4
3. Ulrich Rasmussen - Kyosho ZX5
4. Torben Nielsen - Kyosho ZX5
5. Christian Williams - BJ4
6. Allan Thyme - Losi XX4WE
7. Freddy Nielsen - Losi XX4WE
8. Konrad Berger - BJ4

Samlet resultat i DRCMU Off-Road mesterskabet Stock og 2WD.







Pointligheden i 4WD blev afgjort i følge beskrivelsen i reglementet, Jan Larsen og Ulrich Rasmussen havde opnået samme antal point i løbene og derfor var man nød til at optælle første pladser, der havde Ulrich og Jan hver en af, derefter kom det til anden pladser og her havde Jan en mere end Ulrich og der kunne Jan sikre sig anden pladsen.

En spændende sæson er afsluttet og nye mestre er kåret I alle klasser, Stock klassen har haft mange nye kørere til start i år, desværre har flere af de nye kun deltaget I et eller to max tre løb, hvad det skyldes vides ikke men det er vigtigt at både løbsarrangørerne og klubberne tager sig af de nye folk som vil deltage i vores sport, det er jo de nye kører som skal kører sporten videre i årene fremover.

2WD klassen har endeligt haft et pænt deltagerantal hvis man kigger ned af listen, men igen er der mange som kun stiller op i få løb. Klassen har helt sikkert haft godt at der blev åbnet op for muligheden for Brushless motor.

I 4WD har der sæsonen igennem været stor tilslutning og der er ingen tvivl om at klassen er godt hjulpet af de mange producenter som har sendt nye biler på markedet, som har været med årsagen til store fremgang.

Off-Road udvalget vil ud se fremad mod 2009 sæsonen og håber på endnu bedre tilslutning end vi har oplevet i 2008. Hvis der til gengæld er noget som kan give panderynker er at der kun har været fire klubber til at afvikle 7 løb, der kunne være sundt for serien hvis der kunne komme 1-2 nye klubber/baner med på kalenderen i 2009.

Vi ses på banerne i 2009 (eller til on-road indendørssæsonen)

Som afslutning bringer vi en artikel som 24Timer-Xtra bragte i avisen mandag d. 15 September, hvor et interview med Jesper Rasmussen.

[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
[Click to enlarge image] [Click to enlarge image] [Click to enlarge image]
Powered by Extreme Thumbnail Generator